Clicky

چرا باید از تبلیغات پیامکی استفاده کنیم ؟!

اگر تصور میکنید دوران تبلیغات پیامکی به سر آمده باید بگویم سخت در اشتباهید !؟!

کسب و کارها همواره به دنبال شیوه‌ای برای برقراری ارتباطی موثر با مشتریان فعلی خود هستند ، روشی که از نتابج خوب آن مطمئن باشند و به سادگی بتوانند آن را مدیریت کنند .

با گسترش روزافزون کاربران تلفن همراه و همچنین ، پیشرفت در حوزه اینترنت ، کسب و کارهای آینده نگر به دنبال راهی برای دسترسی آسان با مشتریان خود بودند . از آنجایی که تلفن همراه به تدریج به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی انسان تبدیل شد ، پیامک هم به عنوان ابزاری مناسب برای ارتباط با مشتریان و ارائه خدمات با آن‌ها شناخته شد .

بر اساس تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۴ در بریتانیا حدود ۹۳% از بزرگ‌سالان از یک دستگاه تلفن همراه استفاده می‌کنند و ۷۲% از آنها نیز به گوشی‌های هوشمند دسترسی دارند . از سوی دیگر یکی از اصول پایه در بازاریابی ، آگاهی از علاقه مشتریان و عادت‌های آن‌هاست . به این ترتیب تبلیغات پیامکی راهی ساده ، آزموده شده و با قدمت زیاد برای ارتباط با مشتریانی است که به تلفن‌های همراه خود بیش از هر چیزی توجه می‌کنند .

در ایران نیز تبلیغات پیامکی موضوعی‌ست که کاملاً جا افتاده و کمتر کسب و کار بزرگی پیدا می‌شود که از تبلیغات پیامکی استفاده نکند . با این حال اوضاع بازاریابی پیامکی در ایران مانند سابق نیست و چند وقتی است که دیگر بازار داغ خود را از دست داده است . شاید بپرسید چرا ؟ خب ، این سوال پاسخ های گوناگونی دارد . برای مثال نبود قوانین واضح و شفاف باعث شده است که کسب‌و‌کارهای بسیاری در همان ابتدا از این ابزار ارتباطی سو استفاده کنند و کاربران تلفن همراه را زیر تبلیغات پیامکی خود بمباران کنند .

همین ارسال‌های بی‌ربط و بی اجازه باعث شد تا مخاطبان ایرانی نسبت به تبلیغات پیامکی واکنش منفی داشته باشند و به محض مشاهده یک پیامک‌ تبلیغاتی در اینباکس موبایل خود به سرعت آن را حذف کنند . همچنین بسیاری از کاربران به دلیل همین موضوع از اوپراتور تلفن همراه خود خواستند که شماره آن‌ها را در لیست سیاه پیامک‌های تبلیغاتی قرار دهد تا دیگر پیامک تبلیغاتی دریافت نکنند .

البته اشتباه نکنید ، زمانی که می‌گوییم بازاریابی پیامکی مانند سابق داغ نیست منظور ما این است که اگر برای تبلیغات پیامکی خود استراتژی نداشته باشید ، به این نتیجه‌گیری اشتباه می‌رسید . در این مقاله به شما خواهیم گفت که چرا هنوز باید از تبلیغات پیامکی استفاده کرد .

زمانی بود که نه تنها بسیاری از صاحبان کسب‌و‌کارها با شنیدن هزینه تبلیغات پیامکی به وجد می‌آمدند و به سرعت به دنبال راه‌اندازی یک کمپین تبلیغات پیامکی بودند ، بلکه مردم هم از دریافت چنین تبلیغاتی استقبال می‌کردند .

در مقایسه با بسیاری از روش‌های تبلیغاتی مانند تبلیغات محیطی ، تبلیغات پیامکی هم از هزینه کمتری برخوردار است و هم برای کسب و کارهای محلی نتایج قابل قبولی را ارائه می‌دهد . تبلیغات محیطی مؤثر به خصوص در شهرهای بزرگ اگرچه می‌تواند توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کند اما معایبی مانند هزینه بسیار بالا و محدودیت در پوشش منطقه جغرافیایی را به همراه دارد . همچنین طیف مخاطبان تبلیغات محیطی به شکل تصادفی و غیرقابل انتخاب است ؛ بنابراین چندان نمی‌توانید بر اساس رفتار آنها شیوه تبلیغاتی خود را کنترل کرده و معایب آن را برطرف کنید .

بسیاری از کارشناسان تبلیغات پیامکی را با ایمیل مارکتینگ مقایسه می‌کنند . این در حالی است که تبلیغات ایمیلی به طراحی گرافیکی و تنظیمات فراوان بسیاری نیاز دارد ، اما تبلیغات پیامکی به راحتی با نوشتن متن و ارسال آن تمام می‌شود . همچنین ، از طرف دیگر در تبلیغات ایمیلی خبری از ارسال تبلیغ بر اساس ، سن ، جنسیت ، نام و علایق مشتری نیست و این امکان وجود دارد که ایمیل ارسالی در صندوق Spam قرار گرفته و هیچ‌گاه مشاهده نشود . احتمالاً بسیاری از آقایان تاکنون تبلیغات محصولات آرایشی را از طریق ایمیل خود دریافت کرده‌اند . این ایمیل‌ها بعضاً به دلیل نبود اطلاعات کافی از گیرندگان اتفاق می‌افتد .

گفته‌های بالا تماماً دلایل موثقی برای استفاده از تبلیغات پیامکی به شمار می‌آید . با این حال نکته این جاست که در سراسر جهان اولویت ارسال تبلیغات پیامکی ، رضایت مخاطبان در دریافت چنین تبلیغاتی است . مخاطبان شما باید خودشان بخواهند که چنین پیامک‌هایی را دریافت کنند ، در غیر این صورت ارسال پیام‌های تبلیغاتی نه تنها تاثیر منفی بر روی برند تجاری شما دارد ، بلکه هزینه‌ای اضافی را به شما متحمل می‌کند .

متاسفانه در کشور ما بیشتر کسب و کارها به موضوع رضایت مخاطبان توجه نمی‌کنند و تنها قصدشان از تبلیغات پیامکی معرفی کسب و کارشان است . این در حالی است که تبلیغات پیامکی زمانی بیشترین اثرگذاری را خواهند داشت که شما به مرور خبرنامه پیامکی خود را گسترش دهید . مطمئناً فردی که به خواسته‌ی خود در خبرنامه پیامکی شما ثبت نام می‌کند ، فردی است که مشتاق استفاده از خدمات و محصولات شماست و اگر از نحوه مشتری مداری شما رضایت داشته باشد ، بدون معطلی برند تجاری شما را به دیگران معرفی می‌کند . احتمالاً شما هم جمله معروف هدف ، وسیله را توجیه نمی‌کند را شنیده‌اید. این جمله در قبال تبلیغات پیامکی کاملاً صدق می‌کند. این که هدف شما جذب مشتری و افزایش فروش است ، دلیل نمی‌شود با استفاده از هر ابزاری به سمت خواسته خود حرکت کنید .

اگرچه بازاریابی پیامکی در ایران با سواستفاده‌های متعددی روبرو شده است ، اما دلیل بر این نیست که تبلیغات پیامکی کاملاً بی اثر هستند . مطمئناً اگر شما از این ابزار درست استفاده کنید و برای اهداف خود برنامه‌ریزی داشته باشید ، تبلیغات پیامکی ابزار مناسبی برای تبدیل کاربر به مشتری خواهند بود .

 

 

نکاتی مهم برای موفقیت تبلیغات انبوه پیامکی :

پیامکی ساده و قابل‌فهم ارسال کنید

پیامی که مخاطبان دریافت می‌کنند باید ساده و قابل فهم باشد و هیچ نکته مبهمی را در ذهن ایشان ایجاد نکند .

 

امکان یک گفتگوی دو طرفه را فراهم کنید

پیامک مانند یک خیابان دوطرفه است و کاربران می‌توانند به پیامک‌های شما به راحتی پاسخ دهند . ایجاد راهی برای گفتگوی آسان می‌تواند به تعهد ، دلبستگی ، رفع ابهام و پاسخ به سؤالات احتمالی مخاطبان منجر شود .

 

استفاده از تبلیغات پیامکی برای خرید و فروش حضوری

تبلیغات پیامکی به دلیل ماهیت پرسرعت خود می‌تواند به حضور مشتریان بیشتر در فروشگاه‌های واقعی کمک کنند . از سوی دیگر حضور مشتریان در فروشگاه تنها به خرید یک محصول خاص خلاصه نمی‌شود . مشتریان اغلب به خرید محصولات دیگر نیز علاقه نشان می‌دهند .

 

مخاطبان خود را به انجام یک کاری دعوت کنید

مشتریان شما باید بدانند که چرا پیامک شما را دریافت کرده‌اند و باید در قبال آن چه کاری انجام دهند . سعی کنید درخواست‌تان از مشتریان واضح و گویا باشد .

 

به مخاطبان خود به جای جایزه ، پیشنهاد دهید

اگر چند سال پیش قصد ایجاد یک کمپین تبلیغات پیامکی را داشتید شاید توصیه ما استفاده از عباراتی مانندشما برنده یک کارت هدیه شدید بود ، اما امروزه چنین پیام‌هایی در دسته هرزنامه‌ها جای می‌گیرند و کمتر مخاطبی به آنها توجه می‌کند . کاربران تلفن همراه علاقه دارند تا پیامک‌هایی واقعی‌تر را دریافت کنند . چنین پیام‌هایی برخلاف تصور شما نتایج شگفت‌انگیزی به همراه دارند .

برای مثال فروشگاه‌های زنجیره‌ای به تازگی در قالب پیامک‌هایی کوتاه ، قیمت اجناس تخفیف خورده خود را به اطلاع مردم می‌رسانند . اجناسی از برندهای معروف که واقعاً در فروشگاه موجود هستند. آنها نه کارت هدیه می‌دهند ، نه اجناس بی‌کیفیت و تقلبی می‌فروشند و نه قرار است شما را در یک قرعه‌کشی بزرگ شرکت دهند ، بلکه تنها کار خود را صادقانه تبلیغ می‌کنند . صداقت نوعی احترام به مشتری است !

 

در تبلیغات پیامکی زمان‌سنج باشید

برخی اغذیه‌فروشی‌ها با استفاده از تبلیغات پیامکی به مشتریان پیشنهاد به اصطلاح یکی بخر دوتا ببر ! می‌دهند . اما حدس بزنید چه زمانی را برای ارسال آن انتخاب می‌کنند ؟ حوالی بعد از ظهر ، یعنی دقیقاً هنگامی که مخاطبان احتمالاً از سر کار به خانه می‌آیند !

اگر یک کتاب‌فروشی دارید زمان مناسب برای تبلیغ کتب درسی اوایل شروع هر ترم آموزشی است . چرا که دانشجویان و دانش آموزان در تعطیلات از عنوان کتب درسی ترم آینده خود باخبر نیستند . همچنین برای تبلیغ رمان‌ها و داستان‌های خود هم باید روی فصل تابستان و بهار حساب ویژه‌ای باز کنید .

به طور کلی تعیین زمان ارسال پیامک بسیار اهمیت دارد و باید با توجه به زمانِ نیاز مشتریان ، تبلیغات خود را آغاز کنید . متأسفانه در ایران بسیاری از کسب و کارها این موضوع را رعایت نمی‌کنند و در نیمه‌های شب یا اوایل صبح اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی می‌کنند ، حال شما تصور کنید که مخاطبان با قیافه‌های خسته و خواب‌آلود تا چه حد به این تبلیغات توجه می‌کنند !

 

و در نهایت یافتن یک استراتژی درست برای بازاریابی موفق یکی از سخت‌ترین چالش‌های صاحبان کسب و کار است . فرقی ندارد که از چه روش تبلیغاتی استفاده می‌کنید ، داشتن استراتژی بازاریابی و تبلیغاتی اصلی‌ترین دلیل موفقیت کمپین تبلیغاتی شماست . تبلیغات پیامکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و نیازمند یک استراتژی قوی می باشد . چنانچه نیاز به توضیحات بیشتر و یا مشاوره در زمینه تبیلغات پیامکی را دارید اینجا کلیک کنید .

 

امیدوارم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید .

تهیه و تنظیم : تیک لند