Clicky

بازاریابی لحظه ، میدان نبرد برای برند ها

بازاریابی لحظه چیست ؟

به دلیل وجود تلفن های هوشمند و فراگیر شدن استفاده از آنها ، بازاریابی لحظه (Micro Moments) می تواند در هرزمان و هرکجا رخ دهد . در این لحظات مشتریان انتظار دارند برند یا وب سایت شما در سریعترین زمان ممکن پاسخ مناسب را در اختیار آنها قرار دهد .

Micro Moments  یا همان ریز لحظه ها ، نقاط ارتباط شما با مشتریان هستند . از اتصال این نقاط مسیر ارتباط با مشتری شکل گرفته و تا پایان راه که خرید از شما و رضایت مشتری است ادامه می یابد .

 

تاثیر تلفن هوشمند بر بازاریابی دیجیتال

گوشی موبایل چه نقشی در زندگی شما دارد ؟ زمانیکه پشت میز کار هستید یا در خانه روی مبل نشسته اید تا چه اندازه به آن وابستگی دارید ؟

زمانیکه این سوال از افراد مختلفی پرسیده شده بیشتر آنها از عباراتی مثل عضوی از بدنم ، راهنمای زندگی و ... استفاده کرده اند . هیچ وقت چنین عباراتی را در مورد ابزارهای دیگه مثل یخچال یا ماشین لباسشویی استفاده نمی کنیم .

 

تحقیقات نشان میدهد که

68  درصد افراد ، حداکثر تا 15 دقیقه پس از بیدار شدن حداقل یک بار گوشی موبایل خود را چک میکنند .

30  درصد مردم جهان اگر گوشی موبایل همراهشان نباشد دچار اضطراب و نگرانی میشوند .

87  درصد مردم گوشی موبایل را در تمام طول روز و شب نزدیک خود نگه میدارند .

 

استفاده از موبایل مسیرهای جدیدی برای انجام فعالیت های روزانه و یادگیری در اختیار ما قرار میدهد . به ما کمک میکند ایده های نو و موقعیت های کاری مناسب را شناسایی کنیم . فعالیت های روزانه خود را با آن مدیریت کرده و یا برنامه زندگی خود را در آن نگه داری می کنیم .

جستجو از طریق موبایل نیز یکی از همین عادات روزانه است . در بسیاری از کشورهای جهان تعداد جستجوهای روزانه در گوگل که از طریق موبایل انجام میشود ، بیشتر از تعداد جستجو از طریق لپ تاپ یا تبلت و ... است .

زمانیکه چیزی جدید نیاز داریم اولین جایی که به آن مراجعه میکنیم گوشی موبایل است. بیشتر فعالیت های ما در دنیای دیجیتال از طریق همین ابزار کوچک انجام میشود .

طبق آمار به دست آمده بیشتر مردم گوشی موبایل خود را بیش از 150 بار در روز چک میکنند . همچنین به طور متوسط روزانه 177 دقیقه در حال نگاه کردن تلفن همراه خود هستیم .

 

لحظاتی که ما به آنها Micro Moments می گوییم

در پس این ارتباطِ مستمر و پرتعداد با تلفن همراه ، فعالیت های مختلفی را انجام میدهیم . ارسال یک پیام متنی ، پاسخ به یک ایمیل کاری در صف خود پرداز بانک ، ارسال تصویر آخرین تعطیلاتی که رفته ایم در شبکه های اجتماعی و همگی از دلایل استفاده ما از تلفن همراه است .

این لحظات بخش مهمی از زندگی روزانه ما هستند ولی لزوما موجب ارتباط ما با یک برند نخواهند بود . حتی اگر یک برند تلاش کند که با ارسال پیام یا تبلیغات وارد این بخش از زندگی ما شود احتمالا برخورد مناسبی با آن نخواهیم داشت .

 

جالب است بدانید که 82 درصد مردم هنگام خرید از یک فروشگاه اینترنتی از گوشی موبایل خود مشاوره میگیرند . 91 درصد کاربران هم هنگام انجام یک کار از گوشی خود برای پیدا کردن ایده های جدید و مرتبط استفاده میکنند .

 

دقت داشته باشید که بازاریابی محتوا بخشی از بازاریابی دیجیتال است و آنچه در مبحث Micro    Moments  مطرح میشود تنها در مورد تکنیک های بازاریابی محتوا یا سئو نیست .

زمان تصمیم گیری مشتریان از یک جلسه یا دیدار به یک لحظه رسیده است . در دنیای موبایل ، تصمیم گیری مشتری دیگر پشت میز و در اتاق جلسات اتفاق نمی افتد ، فروشنده های حضوری تاثیر کمتری بر انتخاب یک کالا توسط مشتری دارند . امروز تصمیم گیری در مورد یک محصول یا برند در مجموعه ای از صدها لحظه ی کوتاه اتفاق می افتد. از برنامه ریزی برای یک سفر تفریحی گرفته تا خرید یک پیچ گوشتی برای منزل .

طی یک سال گذشته آمار بازدید سایت ها از طریق موبایل بیش از 20 درصد افزایش یافته است ، همچنین زمان حضور کاربران در هر مراجعه 18 درصد کمتر از گذشته بوده است .

 

شاید تصور کنید که افزایش جستجو از موبایل و کاهش زمان حضور کاربران به این دلیل است که آنها پاسخ مناسبی در سایت ها پیدا نکرده اند . ولی اشتباه میکنید ، نرخ رضایت از نتایج در موبایل 29 درصد بیشتر از گذشته بوده است .

کمی بیشتر فکر کنید . کاربران دیگر زمان زیادی برای تصمیم گیری صرف نمی کنند . گوشی موبایل خود را برمیدارند و سریعتر از آنچه تصور کنید نیاز خود را برآورده میکنند . آیا این اتفاق فقط از طریق موبایل رخ میدهد ؟ خیر . رفتار مشتریان در همه کانال های ارتباطی مانند مراجعه حضوری ، لپ تاپ ، تماس تلفنی و نیز به همین سرعت انجام میشود .

به یک فروشگاه زنجیره ای سر بزنید و به مردم نگاه کنید . با اینکه زمان حضور مشتریان در فروشگاه ها به نسبت گذشته کاهش داشته است ولی میزان خرید و سرعت انتخاب آنها افزایش چشم گیری یافته است . زیرا بیشتر آنها قبلا بررسی های لازم را کرده و تصمیم خود را گرفته اند .

همین اتفاق زمان مراجعه به یک سایت هم رخ میدهد . زمان حضور کاربران در سایت و تعداد صفحاتی که مشاهده میکنند به نسبت سال های پیش کاهش داشته ولی نرخ تبدیل به مشتری بیشتر از گذشته است .

چطور در بازاریابی لحظه موفق باشیم ؟

برای موفقیت در فضای رقابتی امروز ، شما باید توجه کاربران را در لحظات حساس به خود جلب کنید . زیرا مشتریان بیش از آنکه به یک برند وفادار باشند به رفع نیاز خود در سریعترین زمان ممکن فکر میکنند .

65  درصد کاربران اینترنت ، زمانی که جستجویی را از طریق تلفن همراه انجام میدهند ؛ بیش از آنکه به نام برند توجه کنند به محتوایی که در اختیار آنها قرار گرفته بها میدهند . همین نکته ساده موجب شده که بازاریابی لحظه به میدان جنگ جدید برندها تبدیل شود .

 

سه استراتژی مهم برای موفقیت در بازاریابی لحظه وجود دارد :

 

حضور داشته باشید ؛ شما باید ریز لحظه های مرتبط با کسب و کار خود را پیش بینی کرده و متناسب با آن پاسخ مناسب و کاربردی برای مخاطبین آماده کرده باشید .

مفید باشید ؛ زمانی که مشتری به دنبال پاسخی میگردد و از طریق جستجو به سایت یا برند شما میرسد باید بهترین و دقیق ترین جواب را به او ارائه دهید .

سریع باشید ؛ صحبت در مورد لحظه هاست ، کاربران دوست دارند به سرعت پاسخ خود را دریافت کنند و مسیر دسترسی به این پاسخ باید سریع و ساده باشد.

 

سخن پایانی

شرکت هایی که بازاریابی لحظه را به خوبی درک کرده و اجرا میکنند شانس بیشتری برای موفقیت در فضای رقابتی امروز دارند . استفاده از موبایل موجب شده که 70 درصد از شرکت ها استراتژی و کانال بازاریابی خود را تغییر دهند .

برای شروع بازاریابی لحظه باید بیاموزیم که چطور حضور داشته باشیم ، مفید باشیم و سریع باشیم تا در لحظات حساس ارتباط موثری با کاربران ایجاد کنیم . پیوستگی این ارتباط و ایجاد نقاط بیشتر مسیر تبدیل یک کاربر به مشتری را شکل میدهد .

 

 امیدوارم از این مقاله نهایت استفاده را برده باشید

تهیه و تنظیم : تیک لند